آموزش کارآفرینی نیز مانند سایر آموزشها اهدافی دارد که آن را با اهداف آموزش کارآفرینی بیان میکنیم. این روزها خیلی از افراد دم از کارآفرینی میزنند اما آیا تا به حال با خود فکر کردهاید که واقعا اهداف آموزش کارآفرینی چیست؟ چرا باید در زمینه کارآفرینی آموزش ببینیم؟ با تعریف کارآفرینی آشنا هستید؟ ما در این مطلب با شما از اهداف آموزش کارآفرینی صحبت میکنیم.
افسانه کارآفرینان
در گذشته، افسانهای شایع بود که کارآفرینان دارای ویژگی ذاتی هستند و با این ویژگیها متولد میشوند؛ این ویژگیها شامل : ابتکار، خلاقیت، تحرک، ریسکپذیری، توان تحلیلی و مهارت در روابط انسانی است. بنابراین، فرض اساسی افسانه این بود که کارآفرینان از طریق آ موزش، پرورش نمییابند. اما امروزه ،کارآفرینی به عنوان یک رشته علمی مطرح شده و فروپاشی آن افسانه قدیمی را به دنبال داشته است. رشته علمی کارآفرینی همانند تمامی رشتههای دیگر، دارای مدل ها، فر آیندها و فضایی است که باید دانش مربوط به آن ها کسب شود. آموزش کارآفرینی و تشکیل یک تیم کارآفرینانه به عنوان مرکز ثقل فر آیند رشد کسب و کارهای کوچک هستند. برای تسهیل در رشد کسب و کارهای کوچک، کارآفرینان باید از تصمیم ها، تجربه ها، اشتباهات و شبکه هایی که در آن ها عضویت دارند، بیاموزند. یا به قول معروف یادگیری سازمانی داشته باشند که رکن اصلی کسب و کارها میباشد. مهمترین شاخصه در کارآفرینی، یادگیری است که عاملی حیاتی و مهم است و تضمین موفقیت کسب و کارها میباشد. تعریف کارآفرینی چیست؟ کارآفرینی را به سادگی در کسبوکارتان ایجاد کنید.
اهداف آموزش کارآفرینی به طور کلی در آموزش کارآفرینی اهداف متعددی مورد نظر است. ما در این مطلب به برخی از مهم ترین اهداف آموزش کارآفرینی اشاره میکنیم.
۱- کسب دانش مربوط به کارآفرینی.
شما در هر رشتهای که وارد میشوید نیاز است تا در آن زمینه اطلاعات کافی کسب کنید. اطلاعات به خودی خود تاثیرگذار نیستند؛ اما اگر اطلاعات بدست آمده را با تجربه خود تلفیق کنید تبدیل به دانش میشود. برای آنکه یک کارآفرین موفق شوید باید از مجموعه ای از دانشها و مهارت ها برخوردار باشید.
۲- یکی از اهداف آموزش کارآفرینی کسب مهارت برای تحلیل فرصت های بازار است.
یکی از ارکان موفقیت در کارآفرینی تشخیص درست و بهموقع فرصت های بازار است. فرصتشناسی از جمله مهارتهای ضروری است که بدون آن، نمیتوان در کارآفرینی موفق شد. اگر شما مهارت تشخیص درست فرصتها را پیدا کنید، مهارتهای بسیار دیگری را پوشش میدهد؛ از جمله مهارتهای تشخیص فرصتهای موجود، ارزیابی فرصتها، قدرت تفکیک بین فرصتهای مقطعی و فرصتهایی که میتوانند محور کسب و کار باشند.
۳- شناسایی استعدادها و مهارت های کارآفرینانه؛
چه چیزی باعث موفقیت کارآفرینها میشود؟ مطمئنا داشتن مهارتهای عالی در فناوری یا تخصص در حوزههای مهم در این موفقیت نقش دارد، اما اینها ویژگیهای کارآفرینی نیستند. ویژگیهای اصلی کارآفرینها، صفاتی مانند خلاقیت، توانایی پیشِرو در مواجهه با مشکلات و مهارتهای اجتماعی مورد نیاز برای ایجاد گروههای فوقالعاده هستند. اگر میخواهید کسبوکاری را شروع کنید، باید مهارتهای خاصی را که زیربنای این ویژگیها هستند، بیاموزید. یعنی آموزش و کسب مهارتهای کارآفرینانه. اگر عهدهدار سِمتی هستید که در آن مسئول توسعه کسبوکار هستید یا از شما انتظار میرود که در کل «کارها را پیش ببرید»، توسعه مهارتهای کارآفرینی اهمیت پیدا میکند.
۴- القای ریسکپذیری با استفاده از فنون تحلیلی؛
برای اینکه بتوانید کارآفرین موفقی باشید گاهی لازم است ریسکپذیر باشید. اما ریسک معقولانه.
“هیچوقت عمق رودخانه را با دوپای خود اندازه نگیرید.” بلکه با آمار و ارقام درست، بکارگیری فنون تحلیلی و مشورت با افراد خبره، ریسک کنید. با این روش کارآفرینی موفق خواهید شد.
۵- سوق دادن نگرشها به سمت تغییر.
ممکن است شما کسب و کاری داشته باشید که از نظر اهداف اصلی، بسیار غنی باشد اما به اصطلاح نتواند دردی از مشتری دوا کند! اینجاست که باید منشأ مشکل را بیابید و تغییر مطرح میشود. گاهی تغییر در اهداف لازم است و گاهی تغییر در فرآیند انجام کارها. اما نباید دربرابر تغییر، مقاومت نشان دهید.تا مادامی که تغییر را پذیرا نباشید موفق نخواهید بود. در چنین شرایطی اگر نتوانید از امکانات خود در راستای بهینهسازی وضعیتتان برای مشتری استفاده کنید، مجبور به تغییر در کسب و کار خود خواهید شد. پس تا دیر نشده اقدام کنید. راهی را انتخاب کنید که در بالاترین حد بتواند ارزش های مد نظر مشتری را برآورده سازد.
برچسب های مهم