دستگاهی بدون دردسر برای افزایش فروش
شما آیا میتوانید تصور کنید شبکهای اینترنتی مملو از فروشندگان در اختیار دارید که حجم بالایی از فروش محصولات شما را انجام میدهند؟ حتی در قبال تکمیل مراحل خرید و پرداخت هم صورت میگیرد. این سیستم بسیار عالی، نه تنها بینظیر است؛ بلکه سالهاست از طریق آنلاین به کسبوکار مشغول میباشد. مبحث ما درباره بازاریابی وابسته برای فروشگاههای آنلاین است. اگر در این مورد اطلاعاتی ندارید، با ما همراه باشید.
بازاریابی وابسته در یک فروشگاه اینترنتی چیست؟
عبارت “بازاریابی وابسته” را ممکن است شنیده باشید و برایتان آشنا باشد. اما در اینجا وابستگی را ازنقطه نظر متفاوتی توضیح میدهیم. ما نحوهی ایجاد یک فروشگاه آنلاین را که در برابر فروش محصولات شما، حقالعمل یا کمیسیون دریافت میکند، شرح میدهیم.
امروزه ما بازاریابی وابسته را از دیدگاه تجارت الکترونیک مربوط به آن دسته از فروشگاههایی که محصولاتشان را میخواهند توزیع کنند، بررسی میکنیم. برای درک بهتر طرح زیر به شما کمک میکند:
۱- شما صاحب یک فروشگاه آنلاین هستید.
۲- شما یک فروشگاه یا وبسایت را با مخاطبین مشابه خودتان را میبینید.
۳- شما با آنها تماس میگیرید و پیشنهاد فروش محصولات آنها را در قبال دریافت کمیسیون میدهید.
۴- این شبکه وابسته قبول میکند تا با طرح یک آگهی یا بررسی کردن وب سایتتان درباره محصولات با شما صحبت کند.
۵- یک نفر آن را میبیند، روی لینک کلیک میکند و به فروشگاه شما دسترسی مییابد و آن را میخرد.
۶- شما کمیسیون آن شبکه وابسته را پرداخت میکنید.
سادهترین مثال شرکت آمازون است. فروشگاه Jeff Bezos (در واقع او این مخترع این سیستم است) نه تنها به خاطر حجم فروشهایش بهصورت مستقیم؛ بلکه به خاطر داشتن بزرگترین شبکه جهانی وابسته در دنیا، یک غول بزرگ میباشد. اگر کمی درباره آن فکر کنید، میبینید که یک سیستم از هر نظر کامل برای فروشگاه است. تمام این مسئولیتها به عهده شبکه وابسته است؛ البته این طرح شکل دیگر هم دارد. بدینصورت که در آن شبکه وابسته تا زمانی که کاربر جزییات خودش را وارد مینماید، کمیسیون را دریافت میکند. به این “هزینه به ازای هر مشتری بالقوه یا CPL” مینامند.
مزایا و معایب بازاریابی وابسته
برای داشتن یک فروشگاه آنلاین، شبکه وابسته بسیار جالب خواهد بود؛ اما نه تنها به دلیل افزایش فروش بلکه مزایای دیگر بسیاری دارد.
مزایا
۱- اگرخرید تکمیل شود، تنها به شبکه وابسته پرداخت میکنید.
۲- در روند کار با تجارت الکترونیک آشنا میشوید.
۳- کم بودن هزینهها
۴- بدون ریسک است.
۵- مقیاسپذیری نامحدود.(سیستمی که بتواند خواستههای در حال افزایش را پاسخ دهد.)
معایب
۱- شما یک نرمافزار خاص نیاز دارید.
۲- در صورت کوچک بودن فروشگاه، کار با سکوی شبکه وابسته دشوار است.
۳- شما باید شبکه وابستگیها را با منابعی (مثل آگهیها) نشان دهید.
۴- تنها در صورتی امکانپذیر است که شما سود بالایی داشته باشید.
این نکته آخر بسیار مهم است. اگر کمیسیون چشمگیری را پیشنهاد ندهید، احتمال اینکه پیشنهاد شما پذیرفته نشود وجود دارد. فراموش نکنید شبکه وابستهها باید بر روی زمان و منابع مربوط به تبلیغ کالاها و محصولات شما سرمایهگذاری کنند. اگر آنها ببینند که بازگشت سرمایه (سودآوری) بهاندازه کافی بالا نباشد، قبول نخواهند کرد.
من از کجا بدانم رقبای من یک شبکه وابسته دارند یا خیر؟ این خود باعث تردید میشود که آیا ایجاد یک شبکه اینترنتی وابسته ارزش دارد؟
برای پاسخ دادن به این سؤال باید محدوده رقابت را مشخص کنید. اگر فروشگاهی که محصولات مشابه شما را از طریق این سیستمی که شما استفاده میکنید به فروش برساند، ممکن است برایش سودآور باشد. برای پیدا کردن اینکه یک فروشگاه برنامه شبکه وابسته دارد تنها باید به گوگل مراجعه کرد.برند فروشگاه یا نام تجاری فروشگاه را جستجو کنید؛ پس یافتن این اطلاعات دشوار نخواهد بود. شرایطی که آنها پیشنهاد میکنند و درصدی را که بهعنوان کمیسیون میپردازند را بررسی کنید.
چگونه محصولات خود را از طریق شبکه وابسته بفروشیم؟
اکنون که مزایای آن را دانستیم، باید به مرحله عمل برسانیم. حال به شما خواهیم گفت که چگونه شبکه وابسته خود را ایجاد کنید.
۱- کدام محصول را پیشنهاد کنیم؟
شاید فکر میکردید که باید تمام محصولات خود را توزیع کنید؛ اما لازم نیست. در واقع اگر اولین تجربه شما با شبکه وابسته باشد، بهتر است که این کار را با بهترین فروشندهها شروع کنید. به این دلیل که فروش آنها آسانتر است، علاوه بر افزایش فروش، شما شبکه وابسته بیشتری جذب میکنید. امنیت: این محصولی است که شما کاملاً آن را میشناسید و میتوانید بهتر راهنمایی کنید. تست: اگر یک شبکه وابسته نتواند یک محصول خوب را بفروشد، در فروش دیگر محصولات هم به مشکل برمیخورد پس ارزش کار کردن ندارد.
۲- چقدر استطاعت پرداخت پول را دارید؟
حتی بهتر این است که بررسی کنید که رقبای شما چقدر پول پرداخت میکنند. وگرنه باید تصمیم بگیرید. دو گزینه پیش رو دارید: محصولات کم: درصد را بر طبق حاشیه سود خود درخواست کنید. محصولات مختلف دیگر: شما میتوانید بر اساس طبقهبندی که آمازون انجام داده است، یک نرخ ثابت داشته باشید.
۳- چه کسی یا کسانی میتوانند بهصورت یک شبکه وابسته با فروشگاه آنلاین شما باشند؟
اگر محصولات شما خوب هستند افراد زیادی به بازاریابی وابسته شما علاقهمند خواهند شد. هرکسی را قبول نکنید با دقت بیشتر و با در نظر گرفتن ۵ معیار زیر انتخاب کنید: داشتن شهرت
همیشه براین اصل پافشاری میکنیم که یکی از کلیدهای فروش آنلاین اعتمادبهنفس است و برای رسیدن به آن باید از استراتژیهای بسیاری استفاده کرد. مثل:
– یک طرح چشمگیر و کاربر پسند
–عکسهای قابلتوجه از محصولات
– صفحات کاملاً قانونی با اطلاعات واضح و روشن
– داشتن چندین سکوی پرداخت
– خدماترسانی به مشتری بدون عیب و نقص
هنگامیکه زمان انتخاب میرسد باید این موضوع، که چه کسی قرار است محصولات خود را به مشتری نهایی بفروشد در نظر بگیرید. شبکه وابستهها به تصاویر برند شما تاثیرمیگذارند؛ بنابراین شهرت خود را حفظ نمایید.
کلمات کلیدی جالب
SEO یا سئو یکی از مفیدترین منابع برای کسب ترافیک باکیفیت (علاقهمند به محصولات) برای سایت شما است. اگرچه رسیدن به جایگاه اول برای کلمات کلیدی همیشه رقابتی آسان نیست؛ ولی اگر یک کلمه کلیدی جالب را برای کسب و کار خود مشخص نمایید(بهویژه آنهایی که به روی فروش تأکید میکنند مانند اینکه کفش زنانه بخرید.)
ممکن است ارزش آن را داشته باشد که با صاحب وبسایت تماس بگیرید. البته اگر خودش جزو رقبای شما نباشد. اگر آنها را بهعنوان شبکه وابسته خود انتخاب کنید، علاوه بر افزایش فروش در معرض دید بسیاری از مخاطبین قرار میگیرید. وبلاگ، یوتیوبها و مجلات آنلاین…. وبلاگ و کاربران یوتیوب عوامل تأثیرگذار بازار هستند. در تماس گرفتن و پیشنهاد دادن، درنگ نکنید. عده بسیاری قبلاً برای کسب درآمد از این سیستم استفاده کردهاند.
شبکه وابسته برونخط (Offline)
ما فقط درباره وبلاگ نویسان و کاربران یوتیوب صحبت کردیم؛ اما اگر نفوذ تأثیرگذاران آنلاین نباشد چه میشود؟ اکثراً بهصورت آنلاین مشغول بکار هستیم به همین دلیل توجهی به اینکه در دنیای بیرون هنوز احتمالات بسیاری وجود دارد را نمیکنیم. اگر شما مایلید شبکه وابسته برونخط داشته باشید باید کد تخفیف را برای آنها اختصاص دهید تا هر خریداری که با آن کد وارد میشود شناسایی گردد.
سکوی مجازی(platform)
وبسایتهای زیادی وجود دارند که بین تبلیغکنندهها و شبکه وابستهها بهصورت واسطه عمل میکنند. اگر در آن وبسایتها ثبتنام کنید، محصولات و خدماتی که برای بازاریابی اختصاص دادهاید در دسترس افراد دیگر قرار میگیرد؛ به خاطر داشته باشید که برای ثبتنام در برخی از این شبکهها باید مبلغی پرداخت کنید.
۴-از کدام نرمافزار استفاده کنیم؟
با این سکوها شما کنترل کامل همهچیزهایی که فروخته میشود و اینکه چقدر باید به بازاریابی وابستهها پرداخت کنید را دارید. در صورت عدم تمایل به استفاده از این سکوها چند گزینه وجود دارد: کد تخفیف: سادهترین سیستم است. برنامههای ویژه برای شبکه وابسته: با بستههای نرمافزاری موجود مثل Clinkinc یا Qualityunit آنها را تنظیم کنید. آیا شما تمایل به استفاده از بازاریابی وابسته برای فروشگاه آنلاین خود دارید؟ توسعه یک برنامه بازاریابی وابسته فرصت بزرگی است که امکان افزایش قابلیت دید و فروش با هزینه بسیار اندک را به شما میدهد که از آن استفاده کنید.
نکات ارائهشده حائز اهمیت است و با این مطالب اطلاعات کافی برای شروع کردن و یافتن شبکههای وابسته و گسترش خرید آنلاین بدون محدودیت را به دست میآورید.
برچسب های مهم