آیا چیزی در مورد نتایج صفحات جستجو در سئو و اینکه چه معنی در بازاریابی جهانی میدهد میدانید؟ اگرنه، بدانید که تنها نیستید ولی بهطور یقین در حال از دست دادن فرصتی ویژه هستید. پس بخوانید و ۴ ترند برتر بازاریابی در سال ۲۰۲۰ را قبل از همه بشناسید.
باورتان میشود که تقریباً در سال ۲۰۲۰ قرار داریم؟ هرساله ابداعات جدید و بههمپیوسته بازاریابان را مجبور به داشتن بهترین عملکرد ممکن میکند. بازاریابی دیجیتال که روزگاری شاید یک سرگرمی تلقی میشد به انواع بازاریابی راه پیداکرده است و امروزه خود در حال مستقل شدن بهعنوان یک سبک است.
این عامل میتواند طاقتفرسا باشد: همینطور که مقدار ابداعات بازاریابی روزبهروز و بهسرعت در حال افزایش است، بیشتر شرکتها و کمپانیها مقدار وقت بیشتری را به نسبت گذشته بر روی آن صرف میکنند؛ اما خبر خوب آن است که راههای جدیدی که برای انجام دادن کارها ابداعشده است فرصتهای جدیدی نیز ایجاد کرده است. در اینجا به ۴ ترند برتر بازاریابی میپردازیم که در سال ۲۰۲۰ و بعد از آن برای بسیاری از مشاغل اهمیت پیدا خواهند کرد.
۱ – بهینهسازی برای نتایج بدون کلیک
تابهحال چیزی در مورد نتایج بدون کلیک شنیدهاید؟ بهاحتمالزیاد آنها را دیده باشید. نتایج بدون کلیک درواقع نتایج جستجویی هستند که گوگل بهصورت خودکار جواب آنها را بهصورت کادرهایی کوچک در لیست جستجو میآورد.
برای مثال کافی است عبارت دمای شهر تهران را جستجو کنید. گوگل برای شما دمای این شهر را بهصورت یک کادر کوچک در خود صفحهی جستجو خواهد آورد. اگر بخواهید مدارک و اسناد بیشتری در این مورد داشته باشید باید با بالا و پایین کردن صفحه به سراغ نتایج دیگر جستجو و سایتها بروید. نهتنها برای این مدل جستجو که برای انواع زیادی از سؤالات شما مثل کریپتوکارنسی چیست؟ یا چگونه یک بازاریابی موفق داشته باشیم؟ گوگل جوابها را در قالب کادرهایی ارائه میدهد که احتمالاً از جستجوی کاربر برای موارد بیشتر جلوگیری میکند. اهمیت این مسئله در چیست؟ بر اساس یک تحقیق از سایت جامپ شات ۶۱.۸ درصد از نتایج جستجو در گوگل اکنون بهصورت نتایج بدون کلیک هستند. درنتیجه استفادهی بیشتر و بیشتر از کلمات کلیدی بهمرور ارزش سابق خود را از دست میدهند. این کادرها درواقع از وبسایتی میآیند که با رتبه برتر در صفحه اول نتایج جستجو وجود دارد، شرکتها و کمپانیها هنوز بهطور دقیق نمیدانند چگونه محتوای خود را بهینهسازی کنند تا گوگل محتوای آنها را از بین دیگر محتواها برای درج در این قسمت انتخاب کند. لازم به گفتن نیست که اینیک مسئلهی بسیار مهم برای شرکتهایی است که به تبلیغ در گوگل میپردازند. فرصتی که در این قسمت وجود دارد این نکته است که اگر برندی بتواند در صفحه اول برای ارائه این کادرها ظاهر شود برگ برندهی بسیار بزرگی را در دست دارد.
۲- تبلیغ در اسپیکرهای هوشمند
توسعهی مهم دیگر که در سالهای اخیر به وجود آمده است ازدیاد تعداد اسپیکرهای هوشمند است. در سال ۲۰۱۸ بالغ بر ۵۶ میلیون اسپیکر هوشمند به مشتریان فروخته شده است. با وجود اینکه آمار کسانی که از آلکسا، سیری و گوگل سؤال میپرسند زیاد شده است، بازهم بازاریابی از طریق اسپیکرهای هوشمند کمیاب جلوه میکند. ولی به نظر میرسد که این اوضاع در حال تغییر است. در سال ۲۰۱۷ کاربران اسپیکر هوشمند گوگل متوجه شدند که یک تبلیغ جهانی برای شرکت دیزنی بیوتی است بعد از صبحبهخیر روزانه بهعنوان اعلامیهی کوتاه پخش میشود. این مدل از تبلیغات کمیاب و غیرتکراری بودند ولی امروزه بر تعداد آنها افزوده شده است. در سال ۲۰۱۹ اینگونه تبلیغات بهتر شده و کمتر مزاحم جلوه میکنند. برای مثال میتوان به تبلیغات تجاری در این اسپیکرها اشاره کرد. یکی از مشتری دوستترین مدلهای تبلیغ که در اسپیکرهای هوشمند وجود دارد چیزی تحت عنوان مهارت تجاری است. برای مثال اگر شما از یکی از این اسپیکرها بخواهید که غذایی را در فلان رستوران برای شما رزرو کند این دستگاه رستورانهای دیگری در همان زمینه را همراه با اطلاعاتش به شما پیشنهاد میکند. این مدل از تبلیغ واقعاً کارساز است. فرصتی که در این قسمت به وجود میآید این است که میتوانید از این قابلیت تبلیغی برای به دست آوردن یک جو مشتری دوستانهتر برای برند خود استفاده کنید.
۳ – بهینهسازی برای جستجوی صوتی
میدانیم که شاید با خواندن قسمت قبل کمی گیج شده باشید یا هنوز آمادگی تبلیغ از طریق اسپیکرهای هوشمند را نداشته باشید؛ اما در کنار آن باید بهینهسازی محتوای خود برای جستجوی صوتی را بیاموزید.
بر طبق آمار گوگل ۲۰ درصد از کلیه نتایج جستجوی آن متعلق به جستجوهای صوتی است. شاید بیست درصد زیاد وسوسهانگیز نباشد ولی بهتر است بدانید که بالغبر ۷۱ درصد و حتی بیشتر از کاربران موبایلی گوگل که بین سنین ۱۸ تا ۲۹ سال قرار دارند از دستیار صوتی موبایل خود استفاده میکنند. نیازی به گفتن نیست که بیشتر کسبوکارها باید به سمت بهینهسازی محتوا برای جستجوی صوتی بروند. این مورد نهتنها برای شرکتهای بزرگ که برای کسبوکارهای کوچکتر نیز مهم است. توصیهی بیشتر خبرگان بازاریابی برای چگونگی انجام این مورد رعایت این نکته است که محتوای خود را بهصورت بحثبرانگیزتر بهینه کنیم. فرصتی که در این مورد دیده میشود این است که برای بیشتر دیده شدن حداقل در تلفنهای همراه محتوای خود را برای جستجوهای صوتی بهینه کنیم.
۴ – رباتهای چت بیشتر و درنتیجه محتوای بیشتر
همانطور که میدانید محتواهای نوشتهشده بهزودی پخش نمیشوند. این رباتها نهتنها فعالیت بازاریابی هستند که در سه سال گذشته بیشترین تأثیر اقتصادی را بر کسبوکارها گذاشتهاند که در توزیع محتوا نیز بسیار مؤثرند. درنتیجه گمان میرود که در سال ۲۰۲۰ و بعد از آن استفاده از آنها افزایش چشمگیری داشته باشد.
بر اساس مطالعهای توسط شبکهی جانیپر همانطور که رباتهای چت ازنظر تعداد و مهارت در پاسخگویی در حال پیشرفت هستند، مدیران کسبوکارها میتوانند کاهش هزینهای بالغبر ۴۳۹ میلیارد دلار در سال و افزایش ۱۱۲ میلیارد دلاری را در سال ۲۰۲۳ شاهد باشند. با ارقامی اینچنین کاملاً واضح و مبرهن است که چرا کسبوکارهای بزرگ همواره بر روی رباتهای چت جدیدتر و بیشتری سرمایهگذاری میکنند. رباتهای چت تنها برای کسبوکارهای بزرگ مفید نیستند. هر کسبوکاری که یک وبسایت با ترافیک قابلقبول دارد میتواند از مزایای یک ربات چت ساده که به معمولیترین سؤالات بازدیدکنندگان پاسخ میدهد و به جذب بیشتر بازدیدکنندگان به سایر مطالب سایت کمک میکند، بهرهمند شود.
فرصتی که در این مورد دیده میشود درواقع کاهش هزینههای اضافی با سرمایهگذاری روی رباتهای چت است.
برچسب های مهم